Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Investeşte în oameni!

 

 

Acest site foloseşte cookie-uri. Prin continuarea navigării în site, accepţi modul în care folosim aceste informaţii. Află mai multe aici aici

X

Descrierea activitatii

Activitatea de consiliere in cariera se refera la procesul complex de asistare specializata, de catre consilier, a unei persoane in momentele importante ale traseului sau educational si profesional, prin furnizarea de informatii precise si sustinerea sa in luarea deciziilor, care ii afecteaza evolutia ulterioara pe planul carierei. Aceasta implica in multe cazuri generarea de alternative adaptate in scopul atingerii unor obiective profesionale realist definite. Principiile unei consilieri privind cariera sunt principiile generale de consiliere, continutul si forma insa sunt determinate de modelul de abordare a orientarii vocationale.

Posibilele rezultate/beneficii ale procesului de consiliere:

  • Dezvoltarea stimei de sine, a increderii in sine, precum si a “abilitatilor” de prezentare;
  • Autocunoasterea; identificarea abilitatilor specifice; identificarea elementelor de dezvoltat;
  • Informarea si selectia/orientarea spre o ocupatie sau cariera;
  • Dobandirea increderii intr-o decizie in cariera anterior exprimata;
  • Strategii de adaptare la specificul si dinamica actuala a pietei muncii;
  • Strategii de coordonare a rolurilor personale cu cele profesionale;
  • Atingerea unui echilibru personal si profesional, atingerea unui nivel optim de confort psihic;
  • Imbunatatirea gradului de informare si constientizare a resurselor umane, asupra oportunitatilor de angajare;
  • Determina un comportament proactiv al clientului prin identificarea unor “parcursuri” de formare sau a unor proceduri de recunoastere si validare a achizitiilor dobandite.
  • Gasirea filierei de educatie si formare profesionala in consens cu proiectele si resursele “clientului”;

 

Sesiunea 1 - AUTOCUNOASTEREA

 

Descrierea sesiunii

In cadrul acestei sesiunii “Autocunoasterea” –participantii  acumuleaza cunostinte, deprinderi si atitudini esentiale care-i ajuta sa-si identifice principalele abilitati,  valori si interese

 

Obiectivul principal- Cunoasterea  mai deplina a aptitutudinilor personale, abilitatilor, deprinderilor, precum si a valorilor si intereselor profesionale ale participantilor la activitatea de consiliere.

 

Structura sesiunii de autocunoastere:

 

La nivel teoretic:

  • Identificarea aptitudinilor, abilitatilor, deprinderilor , cat si nivelurile de performanta ale acestora , utile in diferite arii ocupationale
  • Identificarea ariilor de interese/preferinte din sfera ocupatiilor;
  • Identificarea aspectelor  personalitatii compatibile sau nu cu anumite domenii ocupationale
  • Realizarea profilul psiho-profesional

 

Practic/aplicativ

  • Exercitii de introspectie si autoevaluare a aptitudinilor , intereselor si valorilor profesionale;
  • Exercitii de cunoasterea a competentelor, cunostintelor, a posibilitatilor de evolutie personala si profesionala, a nevoilor de formare;
  • Exercitii pentru a obtine informatii despre mediul de lucru profesional la care aspira „clientul”;
  • Exercitii de cunoastere a „experientei profesionale anterioare”, care influenteaza nevoile si interesele actuale (recunoasterea si valorificarea achizitiilor anterioare valoroase este importanta pentru „initierea”/dezvoltarea carierei)
  • Realizarea profilului psiho-profesional
  • Elaborarea unui plan de actiune, precum si a modalitatilor de punere a practica a acestuia.
  • Exercitii de consiliere si suport (mai ales pentru persoanele, care sunt in somaj de o perioada lunga de timp)

Atitudini:

  • Atitudine flexibila, pozitiva, deschisa la nou, la schimbare
  • Dorinta de autocunoastere;
  • Spirit de introspectie si explorare de sine.

 

                 

                                        

                                                                    

    

 

Sesiunea II -  DEZVOLTAREA RESURSELOR PERSONALE    

 

Obiectivul principal- Identificarea alternativelor ocupationale complementare structurii  de interese, aptitudini si caracteristici dominante de personalitate ale “clientului”

 

Structura  sesiunii II:

La nivel teoretic

Evidentierea competentelor si experientei personale si profesionale ale clientului in perspectiva transferabilitatii acestora in alte contexte profesionale.

Sprijinirea clientului pentru a face fata schimbarilor din piata muncii si a realiza un management eficient al propriei cariere

Identificarea potentialului “neexplorat” al clientului

Realizarea corelatiei dintre mediul professional/ piata fortei de munca si caracteristicile personale

Asigura gestionarea resurselor personale in vederea alegerii carierei.

 

La nivel practic/aplicativ

Exercitii de identificare a principalelor abilitati (a punctelor forte si a punctelor care trebuie imbunatatite)

Exercitii  de evaluare a competentelor profesionale

Identificarea sursele de gasire a unui loc de munca (surse de localizare a locurilor de munca, modalitati de utilizare a acestor surse, tehnici specifice de cautare a unui loc de munca) si elaborarea unui plan de actiune aferent, care va include toate aceste informatii.

Instruire in tehnicile de cautare a unui loc de munca (Role-play –tehnica de lucru)

 

Sesiunea Ill - PREZENTAREA LA UN INTERVIU DE SELECTIE

Interviul de angajare

Fie ca este telefonic, online sau fata in fata, interviul este cea mai importanta etapa dinaintea obtinerii unui job. Nu exista retete minune pentru a trece cu bine de aceasta etapa eliminatorie, exista totusi cateva aspecte care daca sunt respectate, garanteaza succesul.

 

Structura sesiunii “Prezentarea la un interviu de selectie”:

La nivel teoretic:

  1. Scopul interviului
  2. Structura si continutul unui “interviu  de selectie”
  • Etapa initiala- adunarea informatiilor despre compania vizata si postul dorit;
  • Etapa interviului propriu-zis (atitudine pozitiva, control deplin al informatiilor cuprinse in documentele de angajare, auto-prezentare etc)
  • Etapa post-interviu (candidatul solicita in mod politicos feed-back din partea companiei)
  1. Pregatirea candidatului  pentru interviu (reguli generale care trebuie cunoscute si respectate)
  2. Modalitati de desfasurare a interviului

 

La nivel practic:

Exercitiu de „auto-caracterizare” (este o investigatie retrospectiv-longitudinala prin intermediul careia individul este incurajat sa-si exploreze experientele personale), in scopul relevarii calitatilor, punctelor forte sau slabe, dar si exemple de fapte si conduite care confirma/dovedesc cele declarate.

Exercitii de simulare pentru un viitor „interviu de selectie” (care presupune, pe langa simularea unui rol si anticiparea faptele sau evenimentele reale (trecute, prezente sau viitoare).

Exercitii „joc de rol” (exersarea modului de desfasurare a interviului si interpretarea alternativa a rolurilor de client, angajator, observator) in scopul exersarii comportamentului din timpul desfasurarii „interviului de selectie” , precum si atitudinii, abilitatiii de relationare etc.

 

Sesiunea de consiliere REALIZAREA CV-ULUI - participantii  acumuleaza informatiile necesare elaborarii unui C.V.

Cunostinte teoretice

  • Curriculum vitae “personalizat”;
  • Caracteristicile unui Curriculum vitae
  • Structura si continutul unui Curriculum vitae
  • Tehnici de redactare a Curriculum vitae

Exercitii practice

  • Conceperea/elaborarea propriul Curriculum vitae
  • Abilitati- de a elabora o scrisoare de intentie (pe care o pot adapta, ulterior in functie de cv, de specificul jobului etc )
  • Prezentarea unui model de “scrisoare de intentie”
  • Prezentarea modelului de CV (Euro-pass)